Hantera bluffakturor och förebyggande åtgärder

Bluffakturan har kommit, vad skall jag göra?

Det händer alla företagare, vissa oftare än andra. Företaget får en bluffaktura som lyckas ta sig igenom systemet och betalas pga. tillfälliga omständigheter som tex semestertider. Hur gör man då för att undvika att detta skall ske? Svensk handel och Förenade Bolag har varningslistor över oseriösa företag och information om vad du kan göra om du fått en bluffaktura.

Det är viktigt att anmäla brottet till Polisen, om alla anmäler de bluffakturor man får så upptäcks bedrägeriet snabbare och blufföretagets bankgiro kan stängas ner. På så sätt studsar eventuella betalningar till blufföretaget tillbaka till avsändarens konto.

Det är även viktigt att bestrida fakturan. Bestridandet bör ske omgående då det har upptäckts att Ni har fått en bluffaktura. Ni skall alltså meddela motparten att Ni inte tänker betalar, och varför, samt även vad ni vill att motparten skall göra, avskriva kravet helt eller rätta det som inte stämmer. Bestridna fakturor får inte skickas till Kronofogden.

Fakturascanning. hur undviker jag bluffakturor?

Bluffakturor förekommer under hela året, men förekommer som mest vid ledigheter runt jul, nyår och semestern på sommaren. Med JL Ekonomis tjänst, Fakturascanning, minskar du risken för att betala en bluffaktura. Våra medarbetare tar emot över 30 000 fakturor per år och upptäcker snabbt om en bluffaktura är i omlopp. Vi tar då ut den ur Ert system samt polisanmäler och bestrider fakturan åt Er. En annan fördel med fakturascanningen är att inga fakturor betalas innan du som företagare har godkänt dom. Du får dina fakturor digitalt via JL Online, och kan enkelt med ett knapptryck godkänna eller neka en faktura, vart du än befinner dig, så länge du har en internetuppkoppling. Detta minskar risken för att en bluffaktura råkar betalas när du inte är närvarande.

För mer information om Fakturascanning, kontakta vår digitaliseringsexpert Robert Lindholm, 073-652 56 60, robert.lindholm@jlekonomi.se